HELSINKI KAIKKI SIVUT PITÄJÄNMÄELLÄ TAPAHTUU YMPÄRISTÖ - LUONTO - LIIKENNE

NOPEALLA PUUTTUMISELLA LOPPU KOULUKIUSAAMISELLE

Facebook-ryhmässämme ”Pitäjänmäki” kerrottiin eilen Pitäjänmäen peruskoulussa tapahtuneesta pienen oppilaan koulukiusaamisesta. On hyvä että vanhemmat nostavat avoimesti esiin näitä tapauksia joita ei saisi sattua.

Tässä kerrottiin myös että on ollut vaikea saada aikaan tehokasta asiaan puuttumista. Jos näin on niin näinkään ei saisi olla.

Pientenkin koululaisten keskuudessa esiintyy koulukiusaamista kuten tässä olemme nyt jälleen nähneet. Siihen on aktiivisesti puututtava eikä minkään muotoista kiusaamista millään koulutustasolla tai ikäryhmässä saa hyväksyä.

Tänä aamuna olen ollut tiiviissä yhteydessä alueemme stadiluotsin Silja Lindbladin kanssa. Jo aamupäivän aikana on kaupungin työntekijöiden ja koulun itsensä toimesta aloitettu asian selvittäminen.

Kiitos Siljalle nopeasta toiminnasta. Ja kiitos myös yhdyskuntatyöntekijä Tuija Salovaaralle että hän heti tarttui tähän meille tärkeään asiaan.

Tiedän että koulun johto ja oma väki ottaa nämä asiat vakavasti ja että siellä löytyy paljon asiantuntemusta, aktiivisuutta ja päättäväisyyttä. Helsingin kaupungin nuoriso- ja sosiaalitoimen alueemme hyvin tuntevien työntekijöiden aktiivisella tuella saadaan aivan varmasti tuloksia aikaan.

Näiden Helsingin kaupungin työntekijöiden, Pitäjänmäki-seuran ja muiden toimijoiden perustama epävirallinen verkosto on tässä tottakai tukena. Jo tänä aamuna näimme kuinka nopeasti se voi tarvittaessa aktivoitua konkreettiseen toimintaan. Kiitos tästä niin nuorisotalomme Nutan kuin nuoriso- ja sosiaalitoimenkin alueestamme vastaaville työntekijöille!

Kiusaaminen samoin kuin lasten ja nuorten muut hyvinvointiongelmat esiintyvät tietysti myös koulujen ulkopuolella ja niihin on tärkeää myös ennalta ehkäisevästi puuttua. Tämä on alusta alkaen ollut eräs verkostomme painopisteistä.

Koulukiusaaminen ei ole ongelma vain täällä Pitskussa. Tiedämme että sitä esiintyy huolestuttavan laajasti myös muualla. Helsingin läntisen suurpiirin edustajana Helsingin kaupunginosat ry:n Helkan hallituksessa tulen nostamaan esiin miten koko kaupungin laajuudessa voidaan tehokkaammin estää koulukiusaamista erityisesti näillä nopeasti muuttuvilla esikaupunkialueilla.

Helsingin Kaupungin nettisivuilla julkaisi Helsingin Peruskoulut toissapäivänä 20.9. todella hienon ja ajatuksia herättävän katsauksen siitä miten Suutarilan peruskoulussa on näihin asioihin puututtu. Lämpimästi voin sitä kaikille suositella.

Jan Furstenborg, Pitäjänmäki-seuran puheenjohtaja