KAIKKI SIVUT YMPÄRISTÖ - LUONTO - LIIKENNE

ASUKKAILTA – NUORILTA JA VANHEMMILTAKIN – PYYDETÄÄN EHDOTUKSIA HELSINGIN TOIMIVUUDEN JA VIIHTYISYYDEN PARANTAMISEKSI

Pitäjänmäen asukkailta pyydetään tänä syksynä ehdotuksia käytännön toimista kaupunginosamme ja koko kaupungin toimivuuden ja viihtyvyyden lisäämiseksi.
Helsingin kaupunki kutsuu aloitettaan osallistuvaksi budjetoinniksi. Yhteensä 4,4 miljoonaa Euroa varataan projekteille joita kaupunkilaiset itse esittävät. Asukkaat päättävät sitten äänestämällä mitkä projektit toteutetaan. Äänioikeutettuja ovat kaikki 12 vuotta täyttäneet helsinkiläiset, eli tärkeä tavoite on saada myös nuoret mukaan.
Leikkipuisto Strömberg Vappujuhlasta 2018 xs
Kuvamme on Leikkipuisto Strömbergin Wappujuhlasta viime keväältä. Aivan näin nuoret pitskulaiset eivät vielä voi äänestykseen osallistua mutta ehdotuksia hekin saavat kehittää ihan siinä missä me vanhemmatkin!
Täällä Pitäjänmäellä löytyy paljon sellaista toimintaa jolla asukkaat aktiivisesti ja monimuotoisesti vaikuttavat yhteiseen ympäristöömme ja viihtyvyyteemme.
Kaupungin uusi hieno aloite antaa nyt mahdollisuuden viedä tärkeinä koettuja asioita eteenpäin. Myös omaehtoisen toiminnan tukeminen voi olla mahdollista.
Yksittäisten hankkeiden tulee kuitenkin olla suhteellisen suuria.
Kaupungin osallistuvan budjetoinnin hanke on vielä muotoutumisvaiheessa ja lisää yksityiskohtia on luvassa lähiviikkojen aikana.
Tänä syksynä kokeillaan ensimmäistä kertaa tätä uutta budjetointimallia mutta tarkoituksena on että siitä tulisi pysyvä. Se merkitsee tietysti sitäkin ettei kaikkia hyviä ideoita välttämättä tarvitse tälle vuodelle esittää. Saattaa olla parempikin varata enemmän aikaa hyvälle valmistelutyölle ja tuoda ehdotus seuraaville kierroksille.
Pitäjänmäki-seurana tuemme mielellämme kaikkia alueemme toimijoita – niin järjestöjä ja asukasryhmiä kuin yksittäisiäkin asukkaita – ehdotusten tekemisessä ja kehittämisessä.
Jan Furstenborg, Pitäjänmäki-seuran puheenjohtaja