HELSINKI KAIKKI SIVUT PITÄJÄNMÄELLÄ TAPAHTUU YMPÄRISTÖ - LUONTO - LIIKENNE

SUOJATIE JA VALOT TURVAAMAAN KONALANTIEN YLITYSTÄ JÄNNETIEN KOHDALLA?

Konalantien ja Jännetien risteys, suojatie K-Market Reimarlan kohdalla

ONKO VALO-OHJATTU SUOJATIE KOULULAISILLE JA MUILLE PARAS RATKAISU? PITÄJÄNMÄKI-SEURA JA KAUPUNKI POHTIVAT YHDESSÄ KONALANTIEN TURVALLISEMPAA YLITTÄMISTÄ.

Konalantien – Jännetien risteysalueen liikenneturvallisuutta on näillä Facebook-sivuilla useaankin otteeseen pohdittu. Eilen kerrottiin Pitäjänmäki-ryhmässä tapauksesta jossa lapsia uhkaava vakava onnettomuus oli lähellä. Täysin oikeutetusti odotettiin että kaupunki puuttuu asiaan.

Tänään olenkin käynyt pitkät puhelinkeskustelut alueestamme vastaavien liikenneinsinöörien kanssa. He ovat hyvin ymmärtäneet tilanteemme ja haimmekin yhdessä sellaisia mahdollisuuksia parantaa Konalantien ylittämisen turvallisuutta jotka voitaisi toteuttaa ilman pitkiä viiveitä.

Olimme yhtä mieltä siitä että selvitettäisi voidaanko Konalantien ja Jännetien risteyksen eteläpuolelle, lyhyen matkan päähän, sijoittaa valo-ohjattu suojatie. Itse risteykseen sitä ei voi laittaa ilman että koko risteys tehdään valo-ohjatuksi, muuten saattaa syntyä vaarallisia sekaannuksia. Liikennemäärien perusteella ja ottaen huomioon että risteävä katu eli Jännetie tulee vain yhdestä suunnasta vaatisi tämä ratkaisu poikkeuspäätöstä joka olisi vähintäänkin aikaa vievä.

Sen sijaan saattaisi olla mahdollista tehdä erillinen suojatie jossa olisi valo-ohjaus. Se sijoittuisi jonnekin K-Marketin rakennuksen eteläpään paikkeille eli kuitenkin lähietäisyydelle. Sieltähän myös kulkee Konalantien toisella puolella päiväkodin ohi kävelytie Omppupuistoon, ja siten Pitäjänmäen peruskoulun suuntaan. Uusi valo-ohjattu suojatie palvelisi myös muuta kävelyliikennettä, esimerkiksi urheilukentälle, kirjastoon, nuorisotalolle, leikkipuistoon, päiväkoteihin ja muualle. Olemassa olevat suojatiet risteyksen kohdalla säilyisivät. Tästä ainakin keskusteluissa lähdettiin.

Tässä siis nyt mennään ja tietysti kaikki on vielä avoinna, mutta kyllä yhteinen tarkoituksemme oli löytää hyvä ja käytännöllinen ratkaisu. Tietenkään eivät kaupungin edustajat voi sitoutua mihinkään erityiseen ratkaisuun vain puhelinsoiton perusteella, mutta uskon vakaasti että tässä päästään pian liikkeelle. Huomenna lähetän kaupungille sitten yksityiskohtaisemman pyynnön.

Kun aikaisemmin näillä sivuilla ehdotin erityistä 30kmt rajoitusta ja töyssyjä niin se voisi kariutua Konalantien luokitukseen ja töyssyjen osalta bussiliikenteeseen. Ainakin se edellyttäisi korkeamman tason päätöksentekoa joka veisi oman aikansa.

Toki ylinopeuksistakin puhuttiin ja senkin osalta mietitään miten näitä tapauksia voitaisi vähentää.

Kyllä omasta mielestäni olisi liikennevaloilla suojattu kulku Konalantien yli kaikkein turvallisin ratkaisu. Jos tässä ei kuitenkaan päästäisi toivotulla tavalla eteenpäin – mitä en todellakaan usko – olemme tietysti valmiita kääntymään myös kaupungin poliittisten päätöksentekijöiden puoleen jos heidän päätöksiään tarvitaan. Mutta katsotaan nyt tämä ensin.

Jan Furstenborg, Pitäjänmäki-seuran puheenjohtaja

Konalantien ja Jännetien risteys, näkymä Konalan suuntaan
Konalantien ja Jännetien risteys, Pitäjänmäentien suuntaan mahdollisen valo-ohjatun suojatien kohdalla

15159 comments3 sharesLikeCommentShare