PITÄJÄNMÄELLÄ TAPAHTUU YMPÄRISTÖ - LUONTO - LIIKENNE

RAIDE-JOKERIN LUONTOVAIKUTUKSIA PITÄJÄNMÄELLÄ ON POHDITTU YHDESSÄ JO KOLMEN VUODEN AJAN – NYT ON AIKA LIIKKUA ETEENPÄIN.

Takkatien teollisuusaluetta Pitäjänmäellä
Pitäjänmäen Takkatien pienyritykset työllistävät suuren määrän ihmisiä. Ehdotukset että Raide-Jokeri kulkisi tätä kautta jolloin monet rakennukset jouduttaisi purkamaan ovat tietysti täysin epärealistisia.

YLE:n verkkosivuilla on kirjoitettu Raide-Jokerin luontokeskustelusta otsikolla ”Luonnonsuojelijoiden valitukset voivat jopa hidastaa ilmastokriisin ratkaisua ja turmella luontoa”. Ottamatta kirjoitukseen sellaisenaan kantaa olemme halunneet oikaista joitakin Pitäjänmäkeä koskevia väärinkäsityksiä. Linkki artikkeliin on tässä, ja sen jälkeen Facebookissa julkaistu kommenttimme.

https://yle.fi/uutiset/3-10938550?utm_source=facebook-share&utm_medium=social&fbclid=IwAR3iSll9fzk6SGJMLarZOSuYGh43c9x-K9lsYrNp2bk03Zk_SQLHQaP9vGw

Tästä YLEn nettisivujutusta saa sen käsityksen että Pitäjänmäellä olisi vielä avoimia kysymyksiä Pitäjänmäki-seuran ja Raide-Jokerin välillä rakennusaikaisen maa-aineksen välivarastoinnista ja Mätäjoen taimenkannan suojelemisesta mahdollisesti saastuneilta hulevesiltä. Toimenpiteistä on meidän kesken jo sovittu. Kun tästä käydään Helsingin Luonnonsuojeluyhdistyksen FB-sivulla keskustelua laitoin sinne hetki sitten seuraavan postauksen joka täälläkin tiedoksi. Ei tässä mitään varsinaisesti uutta ole jota emme jo aikaisemmin olisi täällä käsitelleet. Jan Furstenborg, Pitäjänmäki-seuran puheenjohtaja

” Kun katsoin arkistojamme niin Pitäjänmäki-seura on antanut Pitäjänmäentien – Patterinmäen alueesta lausunnon kaupungille kolme vuotta sitten. Silloin en muuten ollut vielä Pitäjänmäki-seuran puheenjohtaja.

Lausuntopyyntöön ja lausuntoon sisältyi myös Raide-Jokerin reititys ja vielä suurempi kysymys asuintalojen rakentamisesta Pitäjänmäentien reunaan ja Pajamäen sen puoliselle alueelle.

Raide-Jokerin osalta olisimme alkuun toivoneet reittiä joka kulkee Pitäjänmäentietä pitkin rautatieaseman kautta. Tähän ei kuitenkaan ratikka olisi mahtunut.

Eli kyllä meillä ainakin on aikaa ollut, ja kyllä luontokysymykset ovat olleet esillä.

Tänä vuonna saivat Pitäjänmäki-seura ja Helsingin perhokalastajat Raide-Jokerin kanssa neuvotteluissa sovittua että rakennusajan mahdollisesti pilaantunutta maa-ainesta ei välivarastoida siten että hulevesiä pääsisi Mätäjokeen. Tämä oli tärkeää jokeen kotiutunen uhanalaisen taimenkannan suojelemiseksi. Seuran ja Helsingin Perhokalastajien kokemus oli että meidät otettiin vakavasti ja että Raide-Jokeri oli valmis vaihtoehtoiseen ratkaisuun vaikka se olikin paljon monimutkaisempi ja kalliimpi kuin alun perin suunniteltu varastointi. Myös teknisistä ja muista yksityiskohdistakin sovitaan meidän kanssamme, lähiviikkoina.

Tästä YLE:n jutusta ja sen kuvituksesta saa sellaisen käsityksen että kysymys olisi vielä Pitäjänmäen ja Mätäjoen osalta avoin, mitä se siis ei ole.

Patterinmäen tunnelia koskevissa valituksissa ei Pitäjänmäki-seura ole ollut – eikä tule olemaan – osallisena. Sen sijaan osallistuimme alueen katselmukseen ja saimme osaltamme vaikutettua siihen että pelastusteiden uudelleensuunnittelun kautta vähennetään puunkaatoa.

Olemme aina selvästi sanoneet että jos ruvettaisi harkitsemaan uutta reititystä Pitäjänmäen Takkatien teollisuusalueen kautta, eli Pajamäen ulkopuolella, mitä en pidä todennäköisenä, niin sitä ei voida tehdä ilman paikallisten pitskulaisten yritysten suostumusta. Sieltä häviäisi paljon sekä pienten ja keskisuurten yritysten kiinteistöjä että työpaikkoja, eikä länsimaisessa oikeusvaltiossa voi miten tahansa niitä matalaksi laittaa.

Eli realismia tarvittaisi nyt niin että olemassa olevien mahdollisuuksien puitteissa saadaan aikaan parhaimmat ratkaisut. Mielipiteet on rekisteröity ja keskustelu käyty. Se että Helsingin luonnonsuojeluyhdistys on nostanut nämä ympäristönäkemykset esiin on hyvä asia ja sillä on selvästi ollut paljon myönteistä vaikutusta.

Eri asia on että jotkut vastustavat Raide-Jokerin rakentamista sellaisenaan mikä on sekin täysin hyväksyttävää mutta siinäkin on jo ratikka lähtenyt liikkeelle.

Täydellisyyttä tässä ei ole olemassa joten hyvään pitää pyrkiä, ja pitää osata nähdä milloin on viisainta todeta tämä ja mennä sitten eteenpäin. Nyt taidamme olla siinä tilanteessa täällä Pitäjänmäen suunnalla.”